De ce GPL?

 

• Ce este exact GPL-ul si de unde provine el ?

- GPLul este prescurtarea de la GAZ PETROLIER LICHEFIAT si este un amestec de propan si butan. 40% din GPL provine din rafinarea petrolului crud, iar 60% direct din productia campurilor petroliere direct din gazele umede. La o presiune atmosferica normala GPLul este un gaz, insa comprimat moderat sub presiune el devine lichid.

 

• GPL-ul uzeaza motorul?

- Nu ! Chiar se reduce uzura motorului! Acest fapt se intampla mai ales la pornirile pe timp rece pentru ca GPL ul nu spala lubrifierea uleiului de pe peretii cilindrilor. Motoarele moderne pe benzina se preteaza excelent pentru conversia pe gaz.

- GPL este curat, nu contine apa sau alte impuritati, are o ardere completa si nu genereaza depuneri calaminice pe pistoane, bujii sau segmenti;

- GPL nu se amesteca cu uleiul, nu conduce la degradarea acestuia

garantind utilizarea uleiului in conditii de siguranta pina la termenul precizat de producator;

• Poate sa mearga masina si pe gaz si pe benzina?

- Pana la urma este optiunea dumneavoastra. Puteti sa circulati pe benzina sau pe gaz. Administrarea ultimelor sisteme de motorizari duale (gaz –benzina), se face astfel incat performantele sa fie la fel de bune indiferent de modul pe care functioneaza masina.

• Sunt afectate performantele masinii?

- Sunt foarte putine diferente intre performantele motorului pe GPL si cel pe benzina. Chiar daca in unele cazuri puterea poate sa scada cu pana la 10% in cazul unui sistem pe injectie lichida performantele pot sa creasca cu 5%. Unii soferi spun ca manevrabilitatea creste si pentru cineva care conduce o masina pe motorina sunt evident mai putine noxe.

• Cu cat este mai curat GPLul decat benzina?

- Dioxidul de carbon este considerat in general ca fiind principalul responsabil la formarea efectului de sera care incalzeste planeta noastra. GPL ul reduce emisiile de CO2 cu pana la 15-20% decat cele pe benzina. GPLul emite de asemenea cu 97% mai putin benzen decat benzina fara plumb. Pentru ca foloseste un sistem sigilat GPL ul are emisii de hidrocarburi apropiate de zero (nu numai din butelie ci si in cazul alimentarii, transportului si manevrarii lui).

• Se poate porni iarna pe gaz?

- Deoarece temperatura de vaporizare a GPL-ului este mult inferioara (-40°C), se pot efectua porniri pe gaz chiar si la temperaturi foarte scazute, in conditii de siguranta;

• Cu cat este mai curat GPL-ul fata de MOTORINA?

- Fumul negru pe care il vedem iesind de la autovehiculele pe motorina cauzeaza peste 20.000 de decese premature pe an. Inlocuind un motor pe motorina cu unul echivalent pe gaz, mai mult de 90 % dintre aceste particule vor fi eliminate.

• Care sunt dezavantajele GPLului ?

In practica transformarea unui autovehicul pentru a putea functiona pe gaz implica inconveniente minore. Cea mai importanta dintre ele ar fi reducerea spatiului din portbagaj. O pierdere a puterii de accelerare si o mica crestere in greutate a masinii cu aproximativ 50 de kg.

• Posibilitati de alimentare?

In Romania, faza de pionierat a acestui nou mod de a calatori este deja depasita. Toate companiile de distributie au programe de implantare in teritoriu a acestui tip de combustibil ( nou pentru Romania, clasic deja pentru Europa ). PETROM, SHELL, AGIP, LUKOIL sunt producatori, importatori si distribuitori in Romania. BUTANGAS este unul dintre cei care se ocupa in mod exclusiv de GPL. La acestia se adauga o multime de societati particulare care dezvolta comercializarea de GPL. Practic la fiecare 200 km efectuati in Romania in orice directie, poate fi intilnita cel putin o statie de alimentare. Reteaua este intr-o continua dezvoltare.